Saturday 27 July 2013

SOP #32

***
ini adalah raw version..
which mean karya ini tidak di edit (langsong), fresh written..
so, in that case, ignore all the typo, grammar and spelling errors pelis~!
ade yang guna spelling texting.. name pun raw version kan.. =P
kalau nak baca versi bahasa melayu standard, sila baca yang ini --> karya zee.anep.h

thanks a loooooooooooooooooooooooot pada yang memberi komen dan banyak menyokong!
sangat terharu! serius terharu! (nangis kuat-kuat)
keep on reading~! and again THANKS! (i.mean.it)


(n.n)v

------------------------------------------------------------------



Suamiku Orang Popular #32



Fana menjeling Iffa. Sangat tak puas hati dirasa! Sakannya makcik ni bergelak ketawa, bergurau senda. Sesekali Iffa memandangnya, Fana tunjuk muka bengang. Tapi dibuat dek je! Melampau!

“Iffa!” dia menjerkah. Geram.

“Kejap lah, kejap lagi aku buat!” Iffa membalas sambil lewa.

Fana sekadar mendengus. Ini tak boleh jadi. Langkah kaki laju diatur ke arah sahabatnya dan pantas gadget mahal yang setia melekap di telinga Iffa dirampas. Iffa tercengang, kemudian dia pun sama naik geram.

“Fana!” Iffa menyeru nama sahabatnya kuat. Bengang!

“Assalamualaikum Tok Aba! Fana ni.” Fana buat bodoh je. Langsung tak gertak. Setakat Iffa nak jerit-jerit macam tu, takde nak hairan sangatlah. Iffa mengejar Fana yang dah menculik telefon bimbitnya.

“Bagi balik gadget mahal aku tu!” Fana buat dek. Kau tak layan aku tadikan. Sekarang rasakan.

Tok Aba di talian sebelah sana dah rungsing. Dah boleh agak apa yang terjadi. Banyak kali dah. ‘Hailah cucu berdua aku ni.” Katanya perlahan. Dia menggeleng sambil setia mendengar keriuhan di sebelah sana. Tersenyum sendiri dibuatnya.

“Fana! Bagi balik Nexus aku!” Iffa mengejar Fana yang dah berlari ke kedainya di sebelah dengan gadget mahal dia. Fana berlari tawaf kedai buku, mengelakkan diri dari Iffa. Mulutnya sibuk berbicara dengan Tok Aba. Entah apa yang fana gebangkan dengan atoknya, dia tak tahu. Yang penting, Iffa still maintain bengang. Syah, Tal, Nani dan Kiri yang sedang berkumpul dan sibuk bekerja di tingkat  bawah memandang pelik. Mereka sekadar berpandangan dan dah malas nak ambil tahu. Dah faham sangat dah dengan perangai akak dua orang ni.

Pengunjung kedai buku memerhati dengan rasa ingin tahu. Adegan kejar-mengejar yang jarang dapat disaksikan mereka. Budak-budak di kedai tu menenangkan mereka dengan mengatakan:

‘Takde apa-apa. Jangan risau. Benda ni normal bagi kami. Just enjoy the chase!’

Kiri berlagak bagai jurucakap kedai.Syah, Tal dan Nani mengangguk tanda mengiyakan. Pengunjung kedai dah tersenyum dan ada yang dah menggeleng kepala. Mesti dia orang ingat kedai tu, sebuah kedai buku yang pelik. Lantaklah! Nasib tak ramai yang datang. Dalam 5-6 orang je. Belum tengah hari pun, baru pukul 11 lebih. Orang yang bekerja belum lunch break dan budak-budak pun belum habis sekolah. Terselamat lagi nama baik kedai buku tu.

Iffa dah mengejar Fana hingga ke tingkat atas. Fana berhenti termengah-mengah, dan duduk di kerusi yang ada di dalam pantry. Lari tak seberapa, tapi penatnya melampau. Nampaknya aku ni memang nak kena start balik rutin jogging aku ni. Dia berbicara penat dalam hati. Stamina dah hilang. Iffa menyusul dan muncul di muka pintu. Muka bengang tak habis lagi.  Gadget mahal Iffa diletak di atas meja. Muka tak bersalah yang lebih menjurus kepada tak puas hati, Fana hadiahkan.

“Nexus aku!” Iffa bersuara geram.

“Tu. Ambil lah balik. Takde aku teringin nya lah!” Fana mencebik.

Iffa laju mengambil gadget mahalnya. Ditelek skrin. Wallpaper gambar babymilo nya.

“Tok Aba?” dia bertanya pada Fana.

“Dah hang-up lah. Berapa lama kau nak Tok Aba on-hold?” Selamba Fana bersuara. Kemudian dia menjelir lidah. Tanda kemenangan. Iffa tenung Fana dan hadiahkan jelingan membunuhnya. Muka dah nak merajuk. Kerusi di depan mata kasar ditarik. Dia duduk menghadap Fana.

“Dengki! Orang baru nak melepas rindu! Tu pun tak boleh!” bersuara perlahan. Sah! Dah merajuk dah kawan aku ni. Manja yang amat. Menyampah pulak kadang-kadang. Tak padan dengan usia. Harapkan badan je melangit tingginya, tapi perangai, tak pernah nak berubah!.

“Bukan tak boleh, tapi agak-agak lah. Dari kau masuk jejak kaki kat bakeri aku, sampai 10 minit yang lepas tadi, takkan tak habis-habis lagi kot! Kau dah janji nak tolong aku kan.” Fana membela diri. Malas nak dilayan rajuk sahabatnya tu. Dah banyak kali melayan, kadang-kadang dia pun kena lah bersikap tegas.

“Yelah. Aku tahu. Bukannya aku taknak tolong. Tadi aku ingat nak call Tok Aba tu kejap je, nak tahu Tok Aba tu sihat ke tak? Tengah buat apa? Dah makan ke belum? Adatlah kalau dah lama tak jumpa. an boleh rindu jadinya tu. Macam kau tak pernah kena. Lagipun, manalah aku nak tau yang aku boleh tersangkut berjam lamanya.” Iffa masih tak sedar diri dan terus cuba membela diri. Padahal, Dah memang salah dia kan, Spesies menegakkan benang yang berair sungguh!

Dia tahu yang dia dah janji nak tolong Fana siapkan order dia. Bulan ni saja ada banyak order baru. Makin galak pulak manusia buat open house dan sebagainya. Namun dia tetap bersyukur, Alhamdulillah atas rezeki Allah bagi. Kalau semalam untuk majlis pertunangan, hari ni punya untuk majlis keraian di pejabat. 150 Red Velvet cupcakes with cream cheese topping. Memang tak banyak dari semalam punya order, dan memang senang nak buat, tapi order ni perlu disiapkan sebelum jam 3 petang. Sebab pelanggan sendiri akan datang ambil tempahan cupcakes tu di bakeri Fana. Sekarang nak dekat tengah hari. Maknanya hanya ada beberapa jam sahaja sebelum klien datang. Fana dah memang style punctual, tak suka melewatkan kerja. Biasalah, kalau dah bisnes dia jenis kena berurusan dengan orang. Walaupun bakeri kecil tu dah ada dua orang pekerja, tapi mereka pun punya tugas sendiri. Fana lebih kepada cupcakes, sebab ordernya selalu dalam kuantiti yang banyak, dan perlukan penelitian yang tinggi bila berdekorasi. Lagipun, Fana memang gila cupcakes. Jadi benda tu tak jadi masalah bagi dia. Bahagian  kek dan pastry diserahkan kepada dua orang pekerjanya. Mereka akan merujuk kepada dia bila perlu. Kadang-kadang Iffa turut datang membantu atau lebih tepat lagi, datang menyibuk.

“Pernah pulak kau berborak dengan Tok Aba kurang dari berjam lamanya kan?” Fana membidas. Sengih saja sebagai jawapan. Memang tak pernah pun. Rasanya untuk rekod, tadi tu lah panggilan paling pendek dia pernah buat. Kurang dari 2 jam. Bila dikira-kira lagi, dia menjejakkan kaki ke kedai Fana jam 10.20 pagi. Sebab pagi tadi, dia sendiri sibuk nak bersedia untuk buka kedai bukunya. Kemudian, mengagihkan tugas kepada budak-budak dalam kedai tu dan check senarai  tempahan buku pelanggan. Mana buku yang dah ada, disuruh Kiri dan Syah packaging kan dan hantar pada customer. Tal diarahkan untuk menjaga kaunter dan Nani masih dengan pekerjaan kegemaran dia, menyusun buku. Ex-librarian sekolah dulu la katakan.

Kemudian dia masuk ke kedai Fana, cari-cari owner kedai takde. Lepas tu, teringat nak call Tok Aba, bertanya khabar dan sampailah 10 minit yang lepas tadi, yakni jam 11.35 pagi baru panggilan ditamatkan. Tu pun atas paksaan dan tanpa kerelaan. So, lepas dah ditambah tolak darab dan bahagi, tempoh panggilan dia dengan Tok Aba ialah selama 1 jam 15 minit. Sekejap je pun! Tu pun nak berkira! Tiba-tiba rasa geram dia muncul balik.

“Satu jam lima belas minit je pun! Itu pun nak berkira.” Diluahkan jugak rasa tak puas hatinya. Fana sekadar menjeling. Tangannya dah bermain dengan BB.

"Satu jam lima belas minit kau tu, kau kisahkan. Yang satu ratus lima puluh Red Velvet aku tu, pernah pulak kau nak peduli?" Fana terus menagih janji Iffa nak tolong dia.

“Aku ni tengah menanggung rindu menggunung tau. Baru nak bercintan-cintun. Kau dah potong line! Dengki!” penyakit gedik, nak merajuk minta simpati dengan Fana dah muncul. Tapi, kalau tengok dari gaya, macam tak berkesan je kali ni.

“Memang aku berkira pun. Kawan tak kawan, janji tetap janji. Bukannya kau baru kenal aku kejap tadi. Kalau kau sendiri selalu busy, aku pun reti busy lah.” Iffa diam. Tak berani nak menjawab. Fana macam marah semacam je dengan dia. Tapi mulut gatalnya tetap nak bersuara.

“Tapi aku rindu dengan Tok Aba. Nak buat macam mana.” Suara kesian kononnya.

“Tok Aba je yang kau rindu, yang lagi sorang patut kau rindu tu, kau tak rindu pulak?”

Heh? Apa benda Fana tengah cakap ni? Tak pahamlah. Banyak sangat perkataan rindu. Macam tongue twister pulak. rasanya otak dia yang dah tertwist sekarang ni.

Tok Aba je yang kau rindu? à memang pun. Rindu yang membara lagi.

Lagi sorang yang patut kau rindu? à siapa? Siapakah insan yang layak dirindui aku tu?

Kau tak rindu? à nyatakan dulu siapa dia, baru aku timbang tara nak rindu ke taknak.

“Hoi!” Fana bertepuk tangan depan muka aku. Terkebil-kebil mata aku dibuatnya. Terberangan pulak.

“Aku tahu lima minit dari sekarang kau dah berapron dekat kitchen aku!” Fana berdiri, arahannya dah dikeluarkan. BB nya terus disimpan dalam poket seluar jeans nya. Fana menyengih. Lain macam. Seperti ada muslihat.

“Tadi aku dah bagitau Tok Aba, kau main tipu, bergayut sakan taknak tolong aku settle order. Tok Aba kata, dia paham. Dia bagitahu nanti dia telefon balik.” Fana menjelaskan, kesian pulak tengok muka tak siap kawan dia ni. Sememeh je rupa bila merajuknya. Dia dah bangun dan menolak semula kerusi ke dalam meja. 

Iffa menarik nafas lega. Senyum sumbing dia. ‘Tak baik aku ni, berprasangka pada sahabat aku yang baik hati, memahami dan sweet-sweet perangai nya.’ dia bersuara dalam hati.

“Aku ni takdelah kejam mana. Sweet kan?” dia mengenyit mata kepada Iffa. Iffa terdiam. Lantas dia berpura-pura buat aksi konon-konon nak muntah. I'm straight okay!

“Yucks! Sangat menggelikan. Nasib baik kau berspek mata, kalau tak dah aku cungkil biji mata kau tadi.” Iffa meluahkan dengan jujur. Fana tergelak.

Hot Chelle Rae menyanyi, dua-dua tersentak. Otak Iffa hanya memikirkan seseorang! Tok Aba! Ni baru betul sayang cucu. Betul-betul sekejap, Tok Aba dah telefon. Tanpa melihat siapa pemanggilnya, pantas panggilan itu dijawab.

“Assalamualaikum, atooooooooooook~!” manja bunyi suara macam biasa. Sengihnya tak hilang. Fana perlahan-lahan bergerak ke pintu, bersiap sedia nak melarikan diri. Senyumnya masih tak mati. Iffa buat tak peduli. Panggilan rindunya lebih penting di saat ini.

“Waalaikumsalam. Wifey? Awak ke tu?” suara garau lelaki menjawab soalannya. Serta-merta terbeliak biji mata Iffa. Membulat besar. Terdiam dia. Musnah punah segala rasa rindu yang menggunung tadi. Nexusnya terluncur cantik dari pegangan. Nice landing atas meja yang ada di pantry. Bunyi berdetak gadgetnya jatuh ke atas meja menyedarkan Iffa segera, laju mata mencari kelibat Fana.

“Nak sangat bercinta tadikan. So, apa lagi. Dipersilakanlah!” Fana memberitahu dan mengekek gelak sebelum melarikan diri.

Iffa yang masih tercengang, bingkas bangun ke pintu pantry menyaksikan Fana dengan sisa tawanya berlari menuruni tangga. Dan buat kesekelian kalinya, nama kawannya dijerit buat kali entah keberapa untuk hari ini.

“NURUL FARHANA!!! KAU KEJAM!!!!”


Sementara itu, masih ada insan yang setia menunggu panggilannya untuk dijawab di talian sebelah sana

“Hello?”

No comments:

Post a Comment