Monday 22 July 2013

SOP #30

***
ini adalah raw version..
which mean karya ini tidak di edit (langsong), fresh written..
so, in that case, ignore all the typo, grammar and spelling errors pelis~!
ade yang guna spelling texting.. name pun raw version kan.. =P
kalau nak baca versi bahasa melayu standard, sila baca yang ini --> karya zee.anep.h

thanks a loooooooooooooooooooooooot pada yang memberi komen dan banyak menyokong!
sangat terharu! serius terharu! (nangis kuat-kuat)
keep on reading~! and again THANKS! (i.mean.it)

(n.n)v

------------------------------------------------------------------




Suamiku Orang Popular #30


Badannya dilontarkan ke atas katil. Ah, sedapnya dapat baring. Tangannya diregangkan ke atas. “Leganya.” Iffa menjerit puas. Syok betul dapat menggeliat. Hari ini dia terlebih rajin nak membantu Fana menyiapkan tempahan 300 Triple Oreo Choc cupcakes untuk sebuah majlis pertunangan. Penatnya, tak payah cakaplah. Seharian dia berdiri dan membongkok sebab tolong Fana buat frosting. Berkeriuk pinggang dibuatnya. Ni pun, dah nak dekat pukul 9 malam, tapi Fana tak balik lagi. Dia nak check tempahan baru. Makcik tu nampak busy hari ni. Terpaksalah aku balik dulu, nasib Fana tak kisah.

Inilah rutinnya. Bila dia sibuk, Fana akan tolong tengokkan kedai. Bila Fana mendapat tempahan, dia akan turut membantu. Tadi pun, jenuh jugaklah dia berdiri. Bergelut di kitchen kecil Lil’ Bakeri Fana. Satu badan bau coklat. Sampai naik muak dibuatnya. Tapi dia tak kisah, memandangkan bisnes Fana pun semakin maju. Kalau dulu, bisnes bakeri ni hanya dijalankan secara online, tapi sekarang tak lagi. Alhamdulillah, rezeki Allah bagi. Fana dah mampu ada bakeri sendiri, dan pelanggan boleh datang sendiri ke bakeri ini untuk memilih dan mencuba rasa pelbagai jenis kek dan pastry. Walaupun bakeri ni kecil sahaja, tapi bak kata Fana, cukuplah untuk permulaan. Dan, aku sangat-sangat bersetuju dan menyokong dia. Bila orang lain happy, aku pun akan sibuk nak happy sama.

Ditambah dengan sekarang ni dah hujung-hujung bulan raya. Manusia semua sibuk nak mendirikan masjid, menambahkan umat. Orang kata jimat buat kenduri time raya. Fakta ke auta? Entahlah. Mungkinlah kot. Sebab buat kenduri kahwin + open house + time ni lah nak kumpul dan bertemu sanak saudara dan kaum kerabat yang dah lama tak jumpa. Boleh pakai lah kot statement tu. Kita K.I.V lah. Rajin pulak otak nak fikir.

Tiba-tiba teringat pasal kenduri kahwin aku sendiri. Eh, jap! Ni apehal topik pasal aku pun terheret sama dalam pemikiran aku ni? Otak aku ni memang miang tau! Suka ungkit-mengungkit. Dia tak tahu ke mata ni dah berat sangat, badan dah penat, mintak rehat? Suka nak buat O.T. Last-last aku jugak yang merana, tak lena malam. Sibuk nak berfikir je. Tapi, macam best pulak topik impromptu ni. Kalau dikira, rasa-rasanya besok dah genap sepuluh hari aku tukar status. Tapi style hidup maintain single, macam tak berlaki. Lantaklah! Belum sedia nak fikir. Bila kau sedia nak fikir fasal benda ni? Amboi hati, kau pun sama nak tuang O.T ke? Dah satu hal aku nak kena menjawab dengan diri sendiri memalam buta ni. Pedulikan.

Back to the topic. Kenduri aku? Nak dikategorikan sebagai kenduri ke? Maybe lah. Ada rupa kenduri, sebab ramai  jugak yang datang, makanan ada banyak, entah dengan sape-sape aku salam, terima ucapan tahniah. Aku iyakan aje. Go with the flow, jaga hati. Tapi, yang peliknya lepas kenduri, benda jadik senyap macam tu je. Macam tak pernah ada majlis. Aku musykil. Macam mana dia buat? Takkan takde sorang pun yang tahu. Nampak sangat tak glamour. Tapi kalau tanya pakcik google, boleh tahan banyak jugak lah story pasal dia. More to gossips and scandals. Aku fokus pada topik ni lebih. Award, drama, filem meletop kebabom, tak minat nak ambil tahu. Sebelum ni pun, bukannya kenal dia sangat. Sejak akhir-akhir ni je. Semuanya sebab terpaksa.

Pelik jugak lah kalau nak fikir balik (O.T lagi kepala otak aku ni. Banyak betul benda nak kena fikir). Macam mana lah dia boleh lepas jadik artis? Ayah Man yang tegas tu bagi pulak? Depan Ibu Ja dengan Ayah Man rupa macam baik, tapi bila aku google, masyaAllah! Dia ni yang nak dibuat laki? And, yes! Aku mengaku. Lepas dia declare dekat press pasal ‘kami’, aku jadik stalker dia! Please, bear in mind. Ini semua sebab terpaksa (again).

Tapi....... baguslah kalau tak de yang tahu kan? Bukan itu ke yang aku nak sangat selama ni? Cop! Bukan aku yang nak. Sebab aku ni tak pentingkan diri, sentiasa fikirkan pasal orang lain. Dia tu glamour (kononnya), aku ni siapa? Nak kata akak kawasan pun tak. Akak kedai buku je, cucu tunggal kesayangan Haji Sharef, best friend Farhana, orang biasa-biasa. Kalau jumpa tepi jalan, confirm orang tak tegur, tapi jeling-jeling, senyum-senyum tu wajib.

Well, aku ni boleh tahan lawa juga. Aceh! Puji diri sendiri. Bukan aku cakap, orang bagitahu. Katanya tinggi, macam model, muka bersih, senyum manis. Lesung pipit yang melubangkan pipi aku yang buat mahal tu. Sejuk mata memandang. Bikin hati tertawan. Cuma warna kulit tu, terlebih vitamin D free, ter'tinted' sikit pulak. Gelap sikit takpe, sebab hitam tu kan menawan. Tapi aku takdelah legam, hitam manis gitu. Yang penting cun! Orang cakap, bukan aku.

Bayangkanlah, kalau tiba-tiba keluar pasal kitorang dah kahwin, padahal sepatutnya tunang dulu. Macam yang malaun tu (sorry, tahu tak boleh panggil malaun dah, tapi tengah emo) pergi kecoh dekat press conference dia dulu, kan dah haru. Orang luar memang takde kerja lain. Fikir bukan-bukan je yang dorang tahu. Fitnah paling famous ialah nak kata yang aku ni dah terlanjur. Kalau bukan sebab terlanjur, sebab tak dapat restu. Apa punya cetek pemikiran? Itu je ke yang diorang tahu? Walhal, bukan tahu cerita sebenarnya pun. Balik-balik buat spekulasi. Menambah dosa je. Aku ni sendiri pun tak tahu! Kenapa elok-elok plannya nak tunang, tapi jadik nikah pulak? Awal dari tarikh lagi tu. Ini baru betul insan teraniaya. Bergelen air mata aku tumpah masa hari tu tahu tak! Baru ingat nak tunjuk perangai brutal aku time kitorang dah engaged. Puas aku merencana, memikirkan pelbagai taktik. Biar dia menyesal. Biar malaun tu  kenal siapa Iffa sebenarnya. Alih-alih bertukar pulak scene nya. Habis punah drama hidup aku!

Dia teringatkan hal dua hari lepas. Kes phone call tu. Dengan si Fana suruh buat loudspeaker lagi. Dah buat loudspeaker, boleh pulak dia biarkan aku terkontang-kanting sorang-sorang. Sibuk dengan Blackberry dia. Entah dengan siapa dia BBM entah. Disebabkan Fana pun dah tak layan dia, loudspeaker tadi ditukar kepada mode biasa. Berat betul mulut dia nak berbicara. Berat-berat pun nak dekat 20 minit jugaklah dia berbual. Bukannya bual ape pun. Banyak gaduh je. Jauh-jauh macam ni pun, mamat tu ade hati nak cari pasal dengan aku. Menyampah betul. Dan disebabkan phone call tu jugaklah, dah dihafalkan nombor telefon mamat tu. Takut kena soal dengan Fana. Minah tu pun bukannya betul.

Letih jugak membebel sorang-sorang ni, walaupun sekadar berfikir, dan terlalu banyak monolog sendiri dalam hati. Haus pulak tekak ni rasa, tapi empuk tilam mengghairahkan mata supaya segera terlelap. Penat badan yang tak terkata, memudahkan mata aku bergayut berat dan terus tutup. Alih-alih aku terlena jugak. Teruk benar kerja hari ni.


No comments:

Post a Comment